• Chatbot
  • Bli bedriftskunde
  • Hjelp og veiledning
  • Avtal møte
  • Finn ditt kontor

eFaktura

Enkel og sikker måte å utveksle regninger med kunder og leverandører.

Dame som er i et møte med andre mennesker
  • Enkelt og tidsbesparende

  • Trygg måte å få betalt fra kunder

  • Reduserer kostnadene for porto og papir

Derfor er det lurt med eFaktura

eFaktura gjør det enklere å motta og betale fakturaer i nettbanken. Fakturaene lagres i nettbanken. Du kan enkelt søke etter fakturaer og sende kopi til kunder. Du trenger ikke å være bekymret for at fakturaen ikke mottas av riktig mottaker.

Med eFaktura effektiviserer du fakturahåndteringen, og tilrettelegger for at kunden kan betale deg raskere og på en trygg måte.

Ønsker du å motta eFaktura (EHF) i nettbanken?

Med eFaktura (EHF) kan du betale en eFaktura i nettbanken, og du får varsel på e-post og i nettbanken når du mottar den. Da blir det lettere å huske å betale regningen.

Sender eller mottar du et stort antall fakturaer hver måned?

eFaktura på fil integreres med økonomisystemet, og er en tidsbesparende løsning hvor du kan utveksle fakturaer samlet med kunder og leverandører. Dette effektiviserer fakturahåndteringen, og innbetalingsinformasjonen oppdateres automatisk.

Se prisliste

Les mer om mottak av eFaktura

Spør chatboten Aino om eFaktura...

... hele døgnet, alle dager.

Aino hjelper tusenvis av kunder hver eneste uke.

Ofte stilte spørsmål om eFaktura

Viktig informasjon om eFaktura

Overgang til eFaktura 2.0

Næringen besluttet 01.12.2021 å sanere eFaktura 1.0, også kalt JTTB – ja takk til bestemte. Fra 01.03.2024 er det kun eFaktura 2.0 (JTTA – Alltid eFaktura) som gjelder. Betalingskrav basert på eFaktura 1.0 (JTTB – Ja takk til bestemte) vil avvises. Endringen gjelder alle banker og betalingsforetak som håndterer eFaktura.

Du som utsteder og/eller innsender av eFaktura B2C betalingskrav, kan kun sende betalingskrav i formatet til eFaktura 2.0. Dersom du fortsatt ikke benytter eFaktura 2.0 for samtlige betalingskrav, må du ta kontakt med din ERP-leverandør/IT avdeling.

Dette betyr endringen

Det er ca. 4. mill. betalere som har eFaktura. Det betyr at du, som utsteder, når de aller fleste av dine personkunder med eFaktura. Betalere har anledning til å reservere seg mot enkelt-utstedere.

Dersom forbruker deaktiverer et JTTA-samtykke etter endringen, vil forbruker (betaler) ikke lenger motta noen eFakturaer. Utsteder må da finne andre distribusjonskanaler for å fremsende fakturakrav til forbruker.

Spørsmål og svar

Våre betalingsprodukter

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB Eiendom#huninvestererDNB NyheterDNB Tech BlogSbanken.no

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

Vilkår for brukPersonvernInformasjonskapslerPrislisteJobb hos ossSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

© DNB