• Chatbot
  • Hjelp og veiledning

Har du blitt svindlet? Dette bør du gjøre nå

Hvis svindlere har fått tilgang til dine verdier eller økonomiske opplysninger, er det om å gjøre å handle raskt og vite hva du skal gjøre.

Oppgitt mann som har blitt svindlet og trenger hjelp.

Svindel er en økende trend

2021 ble et historisk rekordår for antall svindelsaker, med en økning på hele 66 prosent i forhold til året før. Bare phishing-svindel økte med over 500 prosent i 2021. Det betyr at de fleste av oss ble utsatt for svindelforsøk – og lite tyder på at trenden avtar.

Kanskje du mistenker at du er i ferd med å bli svindlet, eller at det allerede har skjedd? Vi forteller deg hvordan du går frem.

1. Tiden er avgjørende

Det kan være både foruroligende og skremmende å oppdage at bedragere har fått tilgang til verdiene eller opplysningene dine. Men ved å handle raskt og følge noen gode råd, er det mulig å stanse en pågående svindel og få pengene dine tilbake. Tiden er et viktig element når uhellet har vært ute og du har blitt utsatt for et svindelforsøk.

2. Ta kontakt med banken

Det er viktig å komme i kontakt med banken så raskt som mulig, for å få sperret kort og konti som kan være utsatt eller allerede er blitt misbrukt eller tappet for midler. Det er viktig at vi får registrert saken så fort som mulig for at vi kan spore pengene og få dem tilbake før de forsvinner. I noen tilfeller har svindlerne tappet pengene fra kontoen eller flyttet dem til utlandet før vi får fanget dem opp. Da er pengene tapt, og du må reklamere og få en individuell vurdering av om du kan ha rett til erstatning. Det kan du gjøre dersom du ikke har autorisert overføringen selv.

Du når kundesenteret på telefon 915 04800.

3. Få oversikt over situasjonen

Forsøk å skaffe deg oversikt over hva som er på avveie og hva som er misbrukt eller tapt. Er det for eksempel konto- eller kortopplysninger, kodebrikke eller innloggingsinformasjon som Bank-ID som er i faresonen? Hvor ser du at det mangler penger?

4. Ta kontakt med Politiet

Ta kontakt med Politiet på telefon 02800 så raskt som mulig. Anmeld forholdet på din lokale politistasjon for å dokumentere at du har meldt fra om at du er blitt utsatt for kriminelle handlinger. Da sørger du også for at politiet kan sikre at digitale spor og bevis etter svindelen ikke går tapt. Ta gjerne med deg enheten du er blitt svindlet på til din lokale politistasjon eller ta skjermbilder av kommunikasjon som har foregått mellom deg og bedragerne.

Usikker på om du har blitt eller blitt forsøkt svindlet?

Kontakt oss så snart som mulig på 915 04800, så hjelper vi deg.

Sikker bank fra A til Å

Hvert år utsettes nordmenn for tusenvis av svindelforsøk. Lær mer om hvordan vi sammen ivaretar din sikkerhet som bankkunde.

  • Sikkerhet

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB Eiendom#huninvestererDNB NyheterDNB Tech BlogSbanken.no

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

Vilkår for brukPersonvernInformasjonskapslerPrislisteJobb hos ossSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

© DNB